Update Dick Koopmans #1

Golden Globe Race 2018

Voor de start was het belangrijker om de boot onbeschadigd te houden dan als eerste over de lijn te zijn. Mark heeft dit goed gedaan, vooral omdat het niet zijn aard is om 'niet nummer 1' te willen zijn.

Voor Finistere had hij een goede tactiek door het risico te vermijden om in een rustige stuk dicht bij de kust terecht te komen. Hij deed hetzelfde langs de Portugese kust. Je kunt wat  winnen door het risico te nemen om rustig te zeilen, maar je kunt veel meer verliezen.

Ik neem aan dat Mark minder diesel gebruikte dan de andere deelnemers, dat hoop ik tenminste. Vanaf de Kaapverdische Eilanden maakte hij veel meer west dan de rest van de vloot. Dit kan goed uitpakken als hij later betere en meer wind krijgt. Het is echter wel een  risico om een ​​positie te hebben die ver verwijderd is van de anderen.

Philippe Peche lijkt tot nu toe de beste tactiek te hebben, maar hij heeft mogelijk meer diesel gebruikt. In deze fase geldt denk ik 'hoe meer zuid, hoe beter'.  Alle boten zullen ten westen van de hoge druk van St. Helena gaan. Philippe Peche is dan de eerste en Mark tweede. Philippe heeft een betere windhoek, terwijl Mark meer wind zal hebben. We zullen zien de komende week! Ik zal proberen elke vrijdag een analyse te schrijven.

Sponsor worden?