Mark

Update van Dick Koopmans #10

Golden Globe Race

Deze update is geschreven een paar uur voordat Jean Luc van den Heede een 150 graden knockdown had en het tuig beschadigde.

Ik heb de afgelopen weken geen update geschreven. Toen we Mark 'live' konden horen, dacht ik dat het beter was om hem de verhalen te vertellen! Dankzij Micha kon ik Mark bellen met behulp van de VHF-radio. Micha's telefoon werd dicht bij de microfoon van de marifoon op zijn boot gehouden, zodat deze luid en duidelijk kon verzenden en ontvangen. Ze zeilden in elkaars zicht. Mark lijkt in goede conditie en humeur te zijn. Er zijn enkele problemen aan boord, maar geen hele grote. De windvaan is wat vervormd, maar met wat hulp werkt het net zo goed als eerst. Een lek in de romp naar de kuip aan de achterkant geeft wat water, maar dankzij de lange kiel gaat het recht de bilge in en wordt het automatisch via een 12V-pomp gepompt.

Maverick heeft verschillende knockdowns gehad, maar het lijkt alsof andere boten relatief meer knockdowns hebben gehad. Een knockdown betekent dat de boot 90 graden wordt plat gaat in een combinatie van een grote golf en veel wind. Als ik met behulp van computerberekeningen analyses maak van Mark’s boot, kan ik wat cijfers genereren.

 Mark’s Rustler is uitgerust met zo min mogelijk windvang en gewicht binnen de regels. We accepteerden zelfs een gewichtsboete voor een niet gemonteerde bovenplaat. Sommige andere hebben veel apparatuur en windvang bovenin. Naar mijn ervaring kan dit het zwaartepunt gemakkelijk 20 cm verhogen. De hoeveelheid kracht om de Ohpen Maverick tot 90 graden te brengen is 4195 kgm. Als ik het zwaartepunt 20 cm naar boven verplaats, is dat 2750 kgm. Een verlies van 35%. Als de windvang zonder zeilen (voor top en takel) groter is wordt het verschil inzichtelijk. Mijn eigen boot, een moderner 35 ft kieljacht heeft 6250 kgm, dit is 1,5 keer meer kracht dan de Ohpen Maverick. Suzanne’s Nehaj, de eerste boot in de Longue-route en die dicht bij Mark vaart, is een 40 ft V-vormige romp van mijn ontwerp. Nehaj heeft dezelfde mastlengte als de Maverick en heeft 8145 kgm nodig voor een knockdown. Dit is 2 keer zoveel dan op de Maverick.

De afstand tussen de concurrenten is veranderd. Susie heeft veel pech gehad. Eerst voer ze een lus om het grootste deel van een storm te vermijden en in Hobart heeft ze geankerd om te schuilen voor een storm. Dat moet moeilijk voor haar zijn geweest. Ze liep mijlen in op Uku en ik verwachtte dat ze vlak na Uku in Hobart zou zijn. Maar nu is de kloof groter dan ooit en meer dan 800 mijlen. Maar om resultaat te hebben, moet je de boot onbeschadigd houden en daadwerkelijk finishen. Istvan en Tapio kunnen de kloof met Susie verkleinen, maar Susie gebruikte haar tijd in Hobart om de boot in topconditie terug te brengen, zodat ze weer kan uitlopen.

 Voor Mark betekent dit dat er geen jagers achter hem zijn. Dat kan een nadeel zijn doordat hij zich meer ontspannen voelt. Maar het kan ook helpen, omdat hij niet hoeft te duwen om zijn tweede positie te behouden. Jean-Luc verliest een mijlen op Mark. Ik hoop dat het minder dan 1500 mijl zal zijn als Mark in Kaap Hoorn is. Ik denk dat dit het maximum is om een ​​realistische kans te hebben om als eerste aan de finish te eindigen. Ik heb net de 200 mijl solorace gevaren en met 140 deelnemers was het verschil tussen de eerste tien boten al meer dan tien procent. En boot 25 verloor 18% op de nummer 1. Het toont gewoon dat alles mogelijk is.

Foto door Christophe Favreau

 

Sponsor worden?