Update van Dick Koopmans #12

Golden Globe Race

Mark zal dit weekend bij Kaap Hoorn zijn! Hij is er eerder geweest. Hij vertelde me voor de start dat hij na het ronden 'bijna thuis' is en alleen nog maar het laatste stuk hoeft te zeilen. Hij vertelde me ook dat dit laatste deel destijds langer duurde dan hij dacht. Dus hij zal blij zijn, maar hij weet ook dat het nog steeds een lange weg naar Frankrijk is. Tijdens de afronding zal er een NW-wind zijn.

De storm zal ongeveer 8 uur duren. Na verloop van tijd is de storm beheersbaar, maar het ligt dicht bij de kust en er kunnen zich sommige gevaarlijke golven  ontwikkelen. Ik verwacht dat Mark het grootste deel van de tijd met de hand zal sturen. Na de storm zal hij een korte tijd tegenwind hebben en dan kan hij de spinnaker hopelijk opzetten.

Mark heeft heel wat mijlen op Jean Luc ingelopen. De verwachting is dat zijn gemiddelde snelheid na Kaap Hoorn zal afnemen. De wind komt meer van het land en in het algemeen zal hij wat tegenwind krijgen. Dit is goed voor de race. Marks zijn zeilen zijn relatief goed voor dit laatste deel en ik denk dat als hij zijn zeilen regelmatig wisselt dat hij een optimale snelheid kan halen en een halve knoop sneller kan zijn dan Jean Luc.

Jean-Luc heeft nog steeds zijn mastprobleem zodat hij een halve knoop langzamer vaart. Met een voorspeld dagelijks gemiddelde van ongeveer 120 mijl voor Mark en 105 mijl voor Jean-Luc, is Mark na 7314/120 = 61 dagen 'thuis' zijn en Jean-Luc in 6164/105 = 59 dagen  (gebaseerd op de afstand van de tracker vandaag)

Jean-Luc verliest een dag met zijn tijdpenalty, zodat ze binnen een dag aan kunnen komen! Dit alles is op papier en niet geheel betrouwbaar, maar het geeft wel aan dat het nog steeds een race is.

Uku en Susie hebben dagelijks 155 mijl nodig om op dezelfde dag aan te komen. Dit is veel sneller dan hun gemiddelde en niet realistisch. Maar Jean-Luc kan zijn mast verliezen en ook Mark kan voor de finish nog schade oplopen. Daarom kunnen Uku en Susie toch allebei op het podium staan.

Eerder noemde ik Nehaj van Susanne in de Longue-route. Ze vaart achter Mark maar maakt ongeveer dezelfde snelheid. In mijn laatste voicebericht aan Mark noemde ik haar om hem gefocust te houden. Waarschijnlijk heeft ze contact met Mark via HF-radio omdat ze veel details over zijn koude, natte en lekkende boot lijkt te weten. De 40 ft aluminium v-vormige boot van Susanne is 100% waterdicht en voorzien van een verwarming. Ze zal veel comfortabeler varen dan de meeste GGR-boten, maar dat is het verschil tussen een race en een uitdaging.

Er is enige discussie over de posities van de GGR-tracker die via HF-radio naar de schepen wordt gestuurd. Kijkend naar de nauwkeurige routes rond de verboden gebieden lijkt het erop dat bijna alle boten dit zo nu en dan gebruiken. Hoewel dit niet het idee van de GGR was, is het niet eerlijk om de regel halverwege de race te veranderen en te verbieden. De boten voor in de race hebben er een extra voordeel mee.

Ik stelde de Golden Globe Race voor om het voor alle boten in te laten gaan na het passeren van Kaap Hoorn. Dan zou het voor alle boten gelijk zijn, van begin tot eind. Een andere opmerking over regels is de tijdstraf van 18 uur op Jean-Luc voor het gebruik van zijn Iridium-telefoon. Als het verplicht is om twee werkende Iridium-telefoons aan boord te hebben, kun je niet verwachten dat je ze niet zult gebruiken als je weet dat je partner en familie zich grote zorgen maken over je veiligheid. Vooral als je in een echte gevaarlijke zee bent met mastproblemen of andere problemen.

In 1968 waren er geen volgers, internet en betrouwbare weersvoorspellingen en rapporten. Mensen thuis hadden geen specifieke reden om zich zorgen te maken. Nu zien ze alle gevaren en krijgen ze zelfs vette hoofdletters op de Facebook-pagina van GGR. Als je je aan deze regels houdt, plaats dan geen tracker op internet en plaats geen berichten van de boten, behalve door HF-radio. Maar voor publiciteit lijkt het geen probleem om de regels aan te passen

Sponsor worden?