Update Dick Koopmans #14

19 januari 2019 | Golden Globe Race

 Azorenhoog, dilemma’s voor de schippers. De finish komt in zicht en tactiek lijkt bepalend. Gezien de laatste ontwikkelingen in het doorgeven van boodschappen over de radio (de illegale zenders van zowel Mark als Jean-Luc worden geboycot) zal het geluk een grotere rol gaan spelen. Het verschuiven van de gebieden zonder wind is al nooit exact te voorspellen en zonder goede informatie helemaal niet te voorzien. Maar het wordt wel bepalend voor de snelheid en de te volgen koers.

De boot met de meeste diesel of de grootste roeispanen heeft een voordeel. Tot 250 mijl voor de finish mag de motor worden gebruikt. Volgens de tracker liggen de boten op gelijke afstand naar de finish, maar Jean-Luc zit meer westelijk en heeft daardoor een betere positie om rond het Azorenhoog te varen.

Als je echter niet veel om wilt varen krijg je weinig wind van achter. Dat is een langzame koers. Voor Jean Luc is er weinig keuze. Hij heeft de westelijke beslissing al eerder gemaakt. Mark kan ervoor kiezen aan de oostkant te blijven. Dan heeft hij meer tegenwind maar dat is bij weinig wind de snelste koers.

Afhankelijk van zijn dieselvoorraad kan hij ook roeiend en op de motor door het hogedrukgebied heen. Waar Jean Luc op de heenweg bij Spanje zijn diesel gebruikte komt hij dat nu misschien tekort. Gokken op de uitslag is volgens de GGR regels verboden, maar ik zou nu ook niet weten op welke boot ik mijn geld zou moeten zetten. Het wordt een spannende eindstrijd!

Sponsor worden?