Update #3

Update van Dick Koopmans #3

Golden Globe Race

De meeste mensen hebben een vreemd klassement gezien. Ik leg een waypoint op een afstand van 44 naar het zuiden ten oosten van Kaapstad. Dit zal voor de meeste boten de richting zijn. Het is voor de deelnemers niet toegestaan ​​om ten zuiden van 45 graden te varen. Op basis hiervan denk ik dat Jean Luc en Philippe de leiders zijn, gevolgd door Mark en Are.

Naar waypoint           To lead 
Philippe    2397
Mark          2790              393
Are             2805              408

De twee leidende boten hebben een voorsprong van 400 mijl. Na ongeveer 5000 mijl gevaren te hebben, betekent dit dat zij 8% sneller zijn, in racewedstrijden is dat een heel groot verschil. Jean Luc en Philippe is dit gelukt door een directere route te nemen en het risico te nemen om in lichte wind te varen. Voordat de boten de westelijke winden van de Zuidelijke Oceaan binnenvaren, hebben ze wat tegenwind en rust, maar ik denk dat het klassement  de komende dagen zal blijven voor wat het is.

Zuidelijke Oceaan
In de zuidelijke oceanen komt de wind over het algemeen van achteren, echter kan de wind ook  behoorlijk snel variëren. Het is gemakkelijk om een ​​verschil van 5% te maken met de leidende boten door de juiste zeilen te gebruiken en harder te werken. Het is meer dan 7000 mijl naar Hobart , dus 5% verschil betekent 350 mijlen winst of verlies. Naast snel zeilen is het belangrijk om de boot onbeschadigd te houden. Sommige berichten van Mark suggereren dat hij langzamer dan mogelijk heeft gevaren, met kleinere zeilen. We bespraken dit voor de start en kwamen overeen dat het verstandig is om bepaalde zeilen niet te gebruiken omdat ze in goede conditie moeten zijn na Kaap Hoorn.

De staat van de leidende boot
Dit is een interessant onderdeel van de race. We weten allemaal wie de leiding heeft, maar  de staat van de leidende boot weten we niet. Zijn de zeilen nog steeds goed gevormd? En hoeveel diesel is er gebruikt? Deze onbekende vragen kunnen eenvoudig een verschil van meer dan 500 mijl betekenen. De leidende boten starten met brandstof van 140 L. Je gebruikt ongeveer 1,5 L per uur bij 5 knopen. Alleen dit is al 465 mijl. Een zeil dat zijn juiste vorm heeft verloren, kan in de afgelopen 6000 mijl gemakkelijk een verlies van 6% betekenen, nog een ongekende 360 ​​mijl. Al met al is het helemaal niet zeker is of de leider inderdaad de leider is!
Ik denk dat zolang het verschil met de leidende boten minder dan 5% van de afstand om te zeilen is dat je een van de leidende boten bent. Op dit moment betekent dit dat alle boten die minder dan 1000 mijl achter zijn, nog steeds op het podium kunnen staan.

Concurrenten
De grootste concurrent naast Jean-Luc en Philippe zijn naar mijn mening Are Wig en Gregor McGuckin. Are had echt pech na de Kaapverdische eilanden en Gregor toonde een goede bootsnelheid in de laatste weken.

Sponsor worden?