Update van Dick Koopmans #4

Golden Globe Race

De tracker toonde een 'jojo-effect' veroorzaakt door minder wind op de route naar Kaapstad. Gedurende de laatste paar dagen had Mark geen geluk. Maar als ik naar zijn positie kijk, denk ik dat hij op lange termijn niet veel mijlen heeft verloren ten opzichte van Jean Luc. Gregor en Are Wiig verkortte hun afstand tot Mark. Jammer genoeg is Philippe uit de Golden Globe-klasse, maar ik hoop dat hij de problemen in Kaapstad oplost en nog steeds een goede race in de Chichester-klasse zal hebben. Kijkend naar zijn navigatie kan hij nog steeds in de kopgroep finishen.

Ik vraag me af hoe de schippers de uitdaging van de Zuidelijke Oceaan gaan ervaren. Als je denkt dat sommige apparatuur niet in orde is, is Kaapstad de laatste mogelijkheid om te stoppen en reparaties uit te voeren. Als het om veiligheidsredenen is, is dit een gemakkelijke keuze. Anders zal het een berekening zijn tussen tijdverlies bij een stop of verloren tijd als gevolg van ontbrekende bootsnelheid.

In de praktijk kun je de 4500 mijl naar Hobart varen in een goede boot met een gemiddelde snelheid van 150 mijlen per dag. Dan duurt het 30 dagen. Als er zeilen beschadigd zijn of als je een niet goed werkende windvaan hebt die de hoeveelheid zeil beperkt, kun je slechts 135 mijl per dag varen. Dan duurt de tocht naar Hobart 33 dagen. Voor meerdere boten kan een stop van 3 dagen een voordeel hebben.

Ik voorspel een totale vaartijd van 220 dagen. Mark heeft een bericht van mij in de boot dat we hem op 7 februari terug zullen zien. Op dit schema bereken ik 73 dagen naar Kaapstad
(12 september 2018). De meeste boten zullen eerder aankomen, dus we gaan zien hoe de voortgang zich ontwikkeld. Ik maak binnenkort een duidelijk overzicht met alleen de resultaten van de berekeningen. Zie de foto vanuit de cabine binnenin.

Dick Koopmans

Sponsor worden?