Hobart

Update van Dick Koopmans #9

Golden Globe Race

Mark en Jean Luc zijn nu ongeveer halverwege. De race is nog niet voorbij. Alle boten die nog in de race zijn maken kans om op het podium te staan! De start met lichte wind en tegenwind was succesvol. Hoewel Mark weinig of geen diesel gebruikte, bevond hij zich nog steeds voorin de vloot. Bij de Canarische eilanden lag hij vlak achter Philippe Peche en voor Jean Luc van den Heede. Het was duidelijk dat het Mark’s doel was om op het podium te staan. Het was merkwaardig dat hij zoveel westelijk van zijn concurrenten ging varen.

We bespraken zijn opties maanden voor de start en kwamen overeen dat Philippe en Jean Luc meer tactische kennis hadden en dat Mark de beste bootsnelheid zou hebben. Mark was ook in staat om de boot te roeien en we hebben wat berekeningen gedaan om een ​​optimale voortstuwing efficiënt te krijgen. We concluderen dat een positie dicht bij Jean Luc en Philippe, mogelijk een beetje ten oosten van hen, de beste tactiek zou zijn. Mark besluit het dal veel westelijker te passeren. Het is gemakkelijk om te concluderen dat het een verkeerde beslissing was. Abilash deed hetzelfde en maakte er een goede winst mee ten opzichte van zijn concurrenten. Je hebt dus ook wat geluk nodig. 

Wat me verbaast is dat Mark de boot niet tot het uiterste drijft. Hij is zich bewust van het feit dat je moet finishen om de race te winnen. Tot nu toe is er slechts beperkte schade en Mark kan bijna 100% de boot bevaren.

Jean Luc arriveerde bij Kaap de Goede Hoop, bevond zich in een veel beter weersysteem en breidde zijn voorsprong uit. Hij had veel geluk hier, maar hij creëert zijn eigen verandering van dit geluk door de leiding te nemen.

Er waren een paar vragen en opmerkingen over het besluit van Mark om aangehaakte zeilen te gebruiken in plaats van rolsystemen. Sommige mensen concluderen dat dit de reden is dat Jean Luc veel sneller is. Ik heb het Mark niet gevraagd, maar ik denk dat zijn keuze het beste is voor hem zelf. Kijkend naar de vloot liggen ​​de twee andere Rustlers achter Mark en kun je dezelfde conclusie als hierboven maken en zeggen dat een rolsysteem langzaam is. In de storm die Abilash, Gregor en Mark trof, waren windkracht en stabiliteit belangrijke elementen. De hoek van de gelakte stabiliteit is goed voor de meeste boten, maar de energie voor een knock-down ertsomslag is beperkt. Een opgerolde jib (20 kg) en het rolsysteem zelf verminderen de stabiliteit en laten windvlagen toenemen. Ik ben er zeker van dat Mark blij was dat hij in deze omstandigheden geen rolsysteem had.

Ik gaf Mark voor de start een brief. Ik schreef dat als hij in Hobart een voorsprong van minder dan drie weken had, hij in een goede positie verkeerde, maar zeker niet zeker wist dat hij de race zou winnen. Naar mijn mening heeft Mark nog steeds een realistische kans om Jean Luc te verslaan, maar Susie en Uku hebben op hun beurt een realistische kans om Mark te verslaan. Ze zijn slechts halverwege en er kan nog veel gebeuren. Ik zie de volgende kansen voor Mark: Mark heeft net het onderwaterschip schoongemaakt, zodat hij snel is. Als ik naar zijn fysieke toestand kijk, zal hij dit vaker doen dan Jean Luc. Jean Luc heeft zijn zelfsturing aan bakboord. Van Kaap Hoorn tot aan Frankrijk zullen ze statistisch meer aan stuurboord varen. Dit betekent dat de zelfsturing van Jean Luc zijn bootsnelheid beperkt. Mark heeft interessante zeilen voor de lange weg terug. Speciaal met de wind van abeam en meer naar voren denk ik dat zijn bootsnelheid verrassend goed zal zijn. Bedenk dat slechts 0,5 knoop snelheidsverschil voldoende kan zijn om Jean Luc te verslaan (of om los te komen van Uku en Susie). Het is duidelijk dat de race nog steeds een race is en dat er veel kan gebeuren!

Sponsor worden?