Update van Dick Koopmans #5

Golden Globe Race

Ik zeilde van het weekend zelf, ik deed een poging om het record van 75 mijl te verbreken en had wat werk tijdens het weekend, dus ik kon mijn wekelijkse commentaar op vrijdag niet maken. Mark is nu in de Zuidelijke Oceaan met veel wind. Omdat ze voor op schema liggen, is het winter daar met storm en slecht weer. Mark rapporteert verschillende knockdowns.

Dit betekent dat de boot min of meer een helling van 90 graden heeft waarbij de mast net het water raakt. De boot is stabiel tot 145 graden (met de mast 45 graden onder water) dus bij 90 graden komt de boot binnen enkele seconden weer terug. Binnen in de boot zijn is moeilijk  en buiten moet je voorzichtig zijn.

Bij windsnelheden van meer dan 30 knopen is het belangrijker om de boot intact te houden dan snel te zeilen. De beste 24-uursgemiddelden worden het gemakkelijkst bereikt bij 18-25 knopen wind (5-6 Bf). Mark moet zijn boot eerst onder deze omstandigheden kennen voordat hij haar kan pushen. Ik hoop dat hij hier een steile leercurve heeft en dat de gemiddelde snelheid de komende dagen zal stijgen.

Ik heb vorige week een schema beloofd. Van Les Sables d'Ollonne naar Kaapstad 73 dagen voorspeld, in werkelijkheid was het 57 dagen. Naar Hobart voorspel ik 109 dagen. Naar Kaap Hoorn 158 dagen en terug naar Les Sables d'Olonne 220 dagen. Er was minder rustig weer en een kortere route dan verwacht tot Kaapstad. Naar Hobart en Kaap Horn kan de route niet korter zijn dan mijn schema omdat deze berekend is met de kortst mogelijke route. In mijn berekeningen was Kaapstad geen punt, het punt was een paar honderd mijl ten zuiden ervan.

Dick Koopmans

Sponsor worden?