Update van Dick Koopmans #6

Golden Globe Race

Enig idee hoe je Mark's teammanager kunt worden? Toen Mark deelnam aan de Talisker Whisky Atlantic Challenge en hij niet aanwezig kon zijn op de eerste Golden Globe Race-meeting in Les Sables d'Olonne vroeg hij me of ik in zijn plaats kon gaan. Ik las de Notice of Race en concludeerde dat alleen schippers en teammanagers op de vergadering aanwezig konden zijn. Dus dat is hoe mijn carrière begon.

Ik gebruik Facebook niet. Dit kan een probleem zijn voor de Golden Globe Race omdat dit het officiële communicatiemedium is voor de race. Dit betekent dat ik door een ander teamlid op de hoogte gesteld word als er vragen zijn. Het betekent ook dat een antwoord enkele dagen kan duren. Maar ik reageer sneller op e-mails.

De communicatie met Mark is de afgelopen week iets verbeterd. We kunnen nu korte tekstberichten naar hem sturen. Dit wordt via de radio rond 1500 UTC verzonden naar Mark. Als de omstandigheden het toelaten, kan Mark terugpraten. Dit wordt geregistreerd en naar ons verzonden. Het is een goede manier. Beide partijen kunnen beslissen wanneer en wat te zeggen. Je kunt erover nadenken voordat het wordt verzonden. Persoonlijk vind ik dit veel leuker dan Facebook. Het is in de ware geest van de race. Denk aan de tekst die ik schreef voor Mark aan de binnenzijde van zijn boot, 'denk na voordat je het doet'.  Dat is het belangrijkste voor oceaanzeilen.

Mark is Kaap de Goede Hoop gepasseerd. Er was veel wind en de zeeomstandigheden waren moeilijk. Maar de Ophen Maverick is in goede staat en Mark geniet van leven op zee. Voor volgende week ziet het er goed uit. Geen heftige wind of zee. Tot maandag kan het lichte wind zijn. Later in de week zal een frisse wind goede snelheden laten zien.

Een van de concurrenten van Mark, Are Wiig, is zijn mast kwijtgeraakt. Mark en ik vinden het erg jammer. Are Wiig is een aardige man, een goede zeeman en hij heeft een hele goede race gevaren. Soms kun je voorkomen dat je een mast verliest, maar ik denk dat het in dit geval gewoon pech was. Het kan op alle boten gebeuren. Je kunt de mast sterker en dus veiliger maken, maar als je de mast zwaarder maakt, worden de stabiliteitspunten en de mast sneller getroffen.

Als Mark zijn mast verliest, heeft hij een aansluiting aan boord om de volledige lengte van twee spinnakerbomen te gebruiken. Met deze constructie kan hij een grootzeil met 3 riffen en de binnengiek gebruiken. De veiligheid om te varen is beperkt tot + - 20 knopen wind. Het betekent dat hij met een snelheid van ongeveer 4 knopen naar Hobart kan varen. Laten we hopen dat hij het niet nodig heeft en een veilige en snelle reis heeft.

Sponsor worden?