Update van Dick Koopmans #8

Golden Globe Race

Op het moment dat ik dit schrijf bevindt Mark zich in een grote storm en is Gregor zojuist zijn mast verloren na een 360-graden roll-over.  Mark had zijn twijfels bij de start van de race , vroeg in het jaar. De meeste schippers hadden de liever eind augustus of september gezien. In het algemeen zou het voor boten met deze lengte en snelheid goed zijn om halverwege de lente Kaap de Goede Hoop te ronden en niet in de winter. De finish van de race  is nu ook gepland in februari, terwijl eind april een betere keuze was geweest. Maar alle schippers hebben de vroege start geaccepteerd. In de 'Long Route', dezelfde route maar niet in raceverband, beslissen de schippers zelf wanneer ze starten. De eerste boot heeft een zeer ervaren schipper en bevindt zich in dezelfde storm. Vanwege betere omstandigheden ligt de vloot ook voor op schema. Feit is dat ze gedurende de winter in de Zuidelijke Oceaan bevinden met grotere veranderingen van stormen.

In deze omstandigheden kan elke boot een ​​360-gradenrol maken. Wanneer een snelheid van ongeveer 5 knopen aangehouden wordt hebben dit soort boten de beste kans om te overleven en de risico's te verlagen. Het is net als fietsen. wanneer je te langzaam fietst val je. Fiets je te snel dan kan je de controle verliezen. Zolang de mast minder dan 45 graden in de zee steekt, komen de meeste boten weer rechtop te staan. In zeeën zoals de zee waarin de deelnemers zich nu bevinden, krijgt een boot met de mast naar beneden zulke enorme golven op de kiel. Binnen enkele minuten komt een boot weer rechtop. Het grootste risico nu is het verliezen van de mast. Sommige boten met minder stabiliteit kunnen baat hebben bij water in de boot. Dit water brengt de boot gemakkelijker terug. Maar 1000 liter water in een boot daar wordt je niet blij van.

Het sturen  van de boot kan ook problemen geven. Grote golven die tegen het blad van de windvaan slaan, brengen de boot uit koers. Vooral de boten met een opgehangen roer krijgen grote krachten op het roer van de golven. Dit kan het zelfstuurapparaat beschadigen.

Het verliezen van de mast betekent niet het einde van de wereld, maar wel het einde van de race. Het mooie van langkiel boten is dat ze zonder de mast min of meer in dezelfde richting varen als de wind, terwijl de gevaarlijkste situatie wind en golven van opzij en zonder snelheid is. Zolang de mast geen schade aan de romp heeft toegebracht, kunnen de meeste van deze boten veiliger zijn na het verlies van de mast. Ze hebben allemaal juryopstellingen en voldoende eten en drinken, zodat ze zonder mast naar Australië kunnen gaan als dat nodig is. Ik hoop dat Gregor op zijn boot blijft en veilig aan wal komt.

Laten we hopen dat Mark de storm zonder schade zal overleven. Het is lente, dus de omstandigheden kunnen geleidelijk verbeteren. Hij klinkt in goede staat op zijn radioberichten.

Sponsor worden?