Voicememo Update Mark #2

24 september 2018 |  Golden Globe Race

Hallo allemaal,
Hier een berichtje van mij aan boord van de Maverick. Het is echt een superzware tijd geweest. Ik zal je even van het begin tot het eind door die storm heen praten. De wind begon uit het Noordwesten. En liep op tot 40-5- knopen met stoten iets harder. Ik had eigenlijk in het Noordwestelijke gedeelte had ik geen enkel probleem, alles ging goed. Het grootste gedeelde zelfs nog op drie reven en mijn stormfok gevaren.

Om 6:00 uur ’s ochtends kreeg ik Gregor op de radio en eh die vertelde dat ondertussen het front over hem heen was gegaan en dat hij in echt bizarre harde wind zat uit het Westen. Veel harder dan dat hij had gehad en dat hij zijn bezaan mast was verloren. Dus dat was wel een beetje pittig. Toen kreeg ik Abhilash aan de lijn, die klonk niet heel goed. Die was wel echt in paniek en Gregor was ook wel in paniek een beetje. Abhilash vertelde dat hij de giek van zijn bezaan was verloren. Uhm Gregor vertelde ook constant dat hij problemen had met de zee recht achter de boot te houden, dat de boot constant dwars ging.

Om 11:00 uur zouden we weer op de frequency komen, op de radio komen en toen kwam Gregor niet en Abhilash ook niet. Toen zat ik ondertussen midden in het laag. Het laag ging recht over me heen. Ik had eigenlijk geen wind misschien 2 a 3 uur of heel weinig wind. Op dat moment heb ik toch besloten Don te bellen. We mogen Don in principe in noodgevallen altijd bellen. Toen hoorde ik het slechte nieuws dat Gregor gerold was en dat hij zijn hoofdmast ook kwijt was. Nou toen begon bij mij de wind weer op te bouwen. Toen kreeg ik constant berichtjes van Don ‘Hou je vast, het wordt >65 knopen wind' en eh nou ik heb toen.

Ik kreeg toen ik er twee uur in zat een berichtje dat ik terug moest omdat Tomy in de problemen zat. (redactie: ALERT Tomy is zijn mast kwijt. ernstig rugletsel en kan niet bewegen op 39 '38.420 S 077' 22.565 E op 21 Sep 12:09 UTC) Hij had een mega rugprobleem. Maar dat was absoluut niet mogelijk. Golven liepen op tot 15 meter, ja het was gewoon absoluut niet mogelijk. Het was donker en op het moment dat ik dat bericht kreeg klapte er een golf achter in de boot en die breekt het complete achterluik eruit. Uhm , die explodeerde gewoon. En toen kwamen er twee golven de boot in die de boot vulde tot aan de kaartentafel. Ja dus dan kan je een beetje nagaan in wat voor situatie ik zat.

Ik heb toen snel een nieuw luik gepakt. Het is wel grappig, nou ja grappig is het helemaal niet. Maar dat je eigenlijk in dat soort situaties heel systematisch denkt en heel snel gaat denken. Ik heb het luik erin gedaan, bats. Ik heb als eerste die uh, heb ik op de pomp gezeten. Toen de pomp uh, toen ik op 20 cm water zat in de boot heb ik alle apparatuur eruit gehaald. Dus alles wat ik er los uit kon halen. De radio, alles was ondertussen onder water. En ja uhm, in de tussentijd was de stuurkabel van mijn windvaan ook gebroken dus ik lag halve zee. Dat is ook absoluut wat je niet wil. Toen de elektrische bilgepompen het onder controle hadden en ik zelf niet meer hoefde te pompen omdat het zeg maar tegen vloerniveau aan was ben ik naar buiten gegaan.

Ik had al met de allemaal jongens overlegd. Iedereen zei je moet dingen achter de boot slepen en dit en dat want dan houdt je de pomp in de wind. Nou ik heb daar heel goed naar gekeken. Maar ik had het idee dat dat helemaal niet goed ging met die dingen achter de boot slepen dus ik heb heel snel halverwege die storm heb ik die 200 meter lijn die ik achter de boot sleepte ik naar binnen getrokken en toen ging het allemaal een heel stuk beter. En ik heb ook gewoon het stormfokkie laten staan want Gregor was ook zonder zeilen aan het varen enzo. Ik heb gewoon de stormfok laten staan en ben snelheid gaan maken en blijven maken. En dat heeft me denk ik gered. Ik heb diverse keren… uhm. 

Op een gegeven moment sloeg ik 1x per half uur plat, uhm , naja op een gegeven moment ben ik met de hand gaan sturen toen ik het binnen onder controle had. Ja daar was ik gebleven en uhm. Nou toen had ik eigenlijk al. Toen kreeg ik 1 klap achterop dat ik naast de boot lag in 1 keer dus toen heb ik besloten toch niet meer met de hand te gaan sturen omdat het gewoon te gevaarlijk was buiten. Dus toen heb ik de windvaankabel vervangen. Nou ja, de meeste mensen, hoop mensen zullen weten wat het is om een stuurkabel te vervangen. Maar om een halve meter buiten je boot te hangen aan de achterkant in 70-80 knopen wind en dan een kabeltje vervangen, ja dat is echt gewoon bizar. Maar ja als je gewoon doorgaat en doet, het is me gelukt uiteindelijk.

Ondertussen was de buiskap eraf, de zeilen aan de zijkant waren weg. De railingen waren slap, de scepters waren gebogen. Ja noem maar op, uh, ja alles, maar ja dat deed er allemaal niet toe. De boot vaarde weer gewoon op de windpiloot. Die windpiloot (red: Aries Windvane) is echt on-ge-looflijk gewoon, dat dat ding niet kapot is gegaan en gewoon heel is gebleven. Dat ding is echt zo bizar. Oja, in de tijd dat ik aan het sturen was buiten zag ik ineens rook uit de boot komen, rook ik het ook sterk. Ben ik naar binnen gerend weer, boot weer halve wind dwars. Bleek dat er drie lampen in de brand aan het gaan waren. De zekeringen, er zit 40 Ampère zekeringen tussen die lampen, dat is ook niet helemaal slim. Dat is allemaal in de stress toen ik wegging gebeurd. Vervolgens de stuurkabels gemaakt, naar binnen en binnen afgewacht. Het duurde toen nog tien uur voordat de wind terug naar 40 knopen was. En eh, binnen met zenuwen gewacht en constant kreeg ik berichtjes van Don binnen ‘hou vol, hou vol, je doet het goed’.

En eh , ja het was wel een beetje het spannendste moment van mijn leven denk ik. Maar uh, we hebben het gered. Ik heb gelukkig maar 1 zo’n echt dikke breker achter in de boot gehad. Nou het huifje was kapot, dat hing ernaast. Maar Frank , je hebt echt een perfect ding gemaakt. Ik kon hem er wel weer overheen zetten, er zit een scheur aan de zijkant maar dat is alles. Ik kan alleen dat achterstukje er niet meer inritsen waar ik van baal, maar dat is alles. Uhm maar ik ben 1 zo’n ding aan de zijkant kwijt. De hele achter railing is gewoon 5 of 6 centimeter naar voren gebogen. Nou ja, het is echt bizar wat er gebeurd is. Het is bizar. Ik kan gewoon echt niet geloven wat hoeveel kracht er in die zee zit en eh nou ja. Het is gewoon een puur feit dat ik ga nooit meer met lijnen achter de boot slepen, ik ga nooit meer met dingen achter de boot sleep als we in storm zitten. Het allerbeste is gewoon hard gaan, vooruitgaan en ehm, in dezelfde richting van de golven gaan omdat de kracht dan het minste is uh weet je. Als je langzaam fietst val je ook van je fiets af. Dat is hetzelfde met een boot. Ik snap niet waar al die verhalen vandaan komen, dat mensen het constant hebben over dat ze dingen achter de boot moeten slepen. Dat is echt onzin. De boot stuurde ineens weer perfect op de wind. Hij bleef gewoon ruime wind varen en eh, toen ik de lijnen binnen boord haalde. Uhm

Ja en nu is voor de rest, is alles nat binnen. Mijn slaapzakken zijn nat, de bedden, Ik heb nu drie dagen heb ik uh, ik had gister gelukkig een beetje zon en 1 slaapzak is aardig droog dus ik heb vannacht, had ik het niet koud voor het eerst. De nachten ervoor lag Ik lag op de grond. Uhm ja alle vakken waar het eten in zat. De mensen die me geholpen hebben die weten het wel. In alle vakken waar mijn eten in zit stond gewoon 20-30 cm water in, overal. Alles is nat. Je kan het gewoon niet geloven. Al mijn kaarten zijn nat, al mijn boeken zijn nat. Alles, alles, alles is nat. Ik heb nog 4 wc-rollen verloren. Echt bizar. Het droogt ook bijna niet. Want het is hier gewoon nat en vochtig. Maar weet je, we geven niet op en gaan gewoon door. En ehm. Dat alles nat is daar kom ik wel overheen. Ik heb vannacht in mijn slaap allemaal natte spullen onder me gelegd. Die zijn allemaal droog geworden. Als ik er op lig dan droogt het. Verders hangen er allemaal kaarten in de boot rond. Verders gaat alles goed.

We gaan gewoon door en eh ik spreek jullie later. Doei!

Sponsor worden?